Limbaje de programare
“The book of nature is written in the characters of geometry" ( Galileo)
Un limbaj de programare este un set bine definit de expresii și reguli (sau tehnici) valide de formulare a instrucțiunilor pentru un computer. Un limbaj de programare are definite un set de reguli sintactice și semantice. El dă posibilitatea programatorului să specifice în mod exact și amănunțit acțiunile pe care trebuie să le execute calculatorul, în ce ordine și cu ce date. Specificarea constă practic în întocmirea/scrierea programelor necesare ("programare").
Categorii
- După paradigma programării
- După nivelul de abstractizare (care printre altele corespunde cu ușurința cu care programele pot fi citite și înțelese de către programatori):
- limbaje de generația întâi: limbajele cod-mașină (limbaje mașină)
- limbaje de generația a doua: limbajele de asamblare
- limbaje de generația a treia: limbaje de nivel înalt, cum ar fi C-ul (și toate derivatele sale: C++, Java, ...), Pascal, Fortran ș.a.
- limbaje de generația a patra: limbajele neprocedurale, orientate pe rezolvarea unei anumite clase de probleme: SQL ș.a.
- limbaje de generația a cincea: limbaje utilizate în domenii precum logica fuzzy, inteligența artificială sau și rețelele neuronale: Prolog, LISP ș.a.
- După vechime
- limbaje de generația întâi: limbajele cod-mașină (limbaje mașină)
- limbaje de generația a doua: limbajele de asamblare
- limbaje de generația a treia: limbaje de nivel înalt, cum ar fi C-ul (și toate derivatele sale: C++, Java, ...), Pascal, Fortran ș.a.
- limbaje de generația a patra: limbajele neprocedurale, orientate pe rezolvarea unei anumite clase de probleme: SQL ș.a.
- limbaje de generația a cincea: limbaje utilizate în domenii precum logica fuzzy, inteligența artificială sau și rețelele neuronale: Prolog, LISP ș.a.
Execuție
Pentru executarea unui program scris într-un limbaj oarecare, există, în principiu, două abordări: compilare sau interpretare. La compilare, compilatorul transformă programul-sursă în totalitatea sa într-un program echivalent scris în limbaj mașină, care apoi este executat. La interpretare, interpretorul ia prima instrucțiune din programul-sursă, o transformă în limbaj mașină și o execută; apoi trece la instrucțiunea doua și repetă aceleași acțiuni ș.a.m.d
Unele limbaje se pretează bine la compilare; de exemplu limbajele clasice: Pascal, Fortran, C. Altele sunt cu predilecție interpretate, de ex. BASIC, PHP, SQL. Multe limbaje moderne combină compilarea cu interpretarea: codul sursă este compilat într-un limbaj binar numit bytecode, care la rulare este interpretat de către o mașină virtuală. De remarcat faptul că unele interpretoare de limbaje pot folosi compilatoare așa-numite just-in-time, care transformă codul în limbaj mașină chiar înaintea executării.
Top 6 cele mai populare limbaje de programare
Cu siguranță nu greșesc dacă spun că în acest moment există și sunt utilizate câteva sute de limbaje de programare. Chiar dacă nu te pasionează domeniul, există o bună șansă ca numele unora dintre ele să-ți fi ajuns la urechi: JAVA, PHP sau C.
Dacă limbajele de programare pe care urmează să le prezint sunt cele mai populare, asta nu înseamnă că sunt și cele mai bune.
Atunci când cineva alege să învețe sau să lucreze într-un limbaj de programare, ia în calcul mai mulți factori. Cred că cea mai importantă este ușurința cu care se învață, pentru că timpul nostru este prețios. Pe urmă contează și programele sau aplicațiile web pe care vrei să le creezi. De exemplu, pentru un site dinamic ai putea utiliza PHP, iar pentru un joc ai putea utiliza C++. Mai sunt și alți factori, dar pentru ei voi rezerva un articol separat.
Topul popularității limbajelor de programare este influențat nu doar de recomandările pe care le fac programatorii sau firmele, ci și de plaja de programe ce pot fi create de un singur limbaj.
1. C
Este un limbaj utilizat în scop general. A fost dezvoltat în anul 1772 de Dennis Ritchie pentru a fi utilizat pe UNIX. Stă la baza altor limbaje de programare foarte populare, cum ar fi JAVA, C# sau JavaScript. Dacă vrei să înveți programare C ar fi cel cu care trebuie început. Dacă prinzi bazele C, îți va fi foarte ușor să faci trecerea la un limbaj mai avansat.
C este folosit la crearea limbajelor de programare.
2. JAVA
Locul întâi era pentru JAVA, dar pentru că el a fost creat cu ajutorul lui C, nu mi s-a părut corect să îi acord această distincție.
JAVA este un limbaj orientat pe obiecte, fiind creat în anii '90 de Sun Microsystems. Este cel mai căutat la ora actuală pentru că este utilizat pentru dezvoltarea conținutului web, aplicațiilor mobile sau a diferitelor programe. Este baza pentru sistemul de operare Android.
Spre deosebire de C, care are o variantă pentru fiecare sistem de operare, un program scris în JAVA pe Mac OS X poate funcționa foarte bine și pe Windows.
JAVA este predat în universități la orele de știința calculatoarelor. La noi încă se mai utilizează C.
3. C++
Reprezintă un update al limbajului C, fiind dezvoltat în anul 1979. Este un limbaj multi-paradigmă (adică implementează mai multe stiluri de construire a elementelor și structurilor) printre care și cel orientat pe obiecte, mult mai util în cadrul proiectelor mai mari.
Deși este destul de vechi (atunci când vorbim de tehnologie), C++ stă la baza unor programe extem de utilizate, cum ar fi Firefox, Winamp sau Adobe.
4. PHP
Hypertext Processor este un limbaj de scripting (care conține bucăți mici de cod ce automatizează anumite procese, adică nu trebuie să dea utilizatorul comandă) dezvoltat în anul 1996. O dată cu versiunea 5 a trecut la paradigma orientare pe obiecte. Funcționează pe partea de server și e utilizat în crearea de site-uri dinamice. PHP poate fi inclus în codul HTML al unei pagini, nefiind nevoie de fișiere externe care să conțină comenzile.
Există o luptă între programatorii de JAVA și cei de PHP pe partea de aplicații web. PHP este mai rapid, JAVA este mai stabil. Unul se învață mai ușor, altul necesită cunoștințe de specialitate.
5. C#
C# este un limbaj multi-paradigmă dezvoltat de Microsoft ce face parte din proiectul NET. Framework . Combină elemente din C și C++ și este utilizat pentru dezvoltatea de programe ce rulează pe platformele Microsoft. Este foarte similar cu JAVA atât ca mod de programare, cât și ca sintaxă.
6. Python
Este un limbaj de nivel înalt, multi-paradigmă care rulează pe partea de server. A fost creat pe la sfârșitul anilor 1980. Numele nu îi vine de la șarpele cel mare, ci de la un grup de comedie numit Monty Python.
Python se remarcă prin eleganța codului și prin ușurința de interpretare. Este foarte indicat începătorilor în programare. Pentru a defini un concept sunt utilizate mai puține linii de cod decât în alte limbaje de programare.
Python este utilizat de Google, Ubuntu sau NASA.
Până la urmă, indiferent de programul pe care îl cunoașteți sau aveți în plan să îl învățați, nu prea contează cât de popular este. Se va găsi de lucru dacă sunteți profesionist în ceea ce faceți.
Cursurile programare c++, cursul c, cursul programare PHP, cursuri javascript, curs de programare web Java sunt doar unele dintre cursurile pe care le puteți frecventa în cadrul LINK Academy.
Dacă limbajele de programare pe care urmează să le prezint sunt cele mai populare, asta nu înseamnă că sunt și cele mai bune.
Atunci când cineva alege să învețe sau să lucreze într-un limbaj de programare, ia în calcul mai mulți factori. Cred că cea mai importantă este ușurința cu care se învață, pentru că timpul nostru este prețios. Pe urmă contează și programele sau aplicațiile web pe care vrei să le creezi. De exemplu, pentru un site dinamic ai putea utiliza PHP, iar pentru un joc ai putea utiliza C++. Mai sunt și alți factori, dar pentru ei voi rezerva un articol separat.
Topul popularității limbajelor de programare este influențat nu doar de recomandările pe care le fac programatorii sau firmele, ci și de plaja de programe ce pot fi create de un singur limbaj.
Topul popularității limbajelor de programare este influențat nu doar de recomandările pe care le fac programatorii sau firmele, ci și de plaja de programe ce pot fi create de un singur limbaj.
1. C
Este un limbaj utilizat în scop general. A fost dezvoltat în anul 1772 de Dennis Ritchie pentru a fi utilizat pe UNIX. Stă la baza altor limbaje de programare foarte populare, cum ar fi JAVA, C# sau JavaScript. Dacă vrei să înveți programare C ar fi cel cu care trebuie început. Dacă prinzi bazele C, îți va fi foarte ușor să faci trecerea la un limbaj mai avansat.
C este folosit la crearea limbajelor de programare.
Este un limbaj utilizat în scop general. A fost dezvoltat în anul 1772 de Dennis Ritchie pentru a fi utilizat pe UNIX. Stă la baza altor limbaje de programare foarte populare, cum ar fi JAVA, C# sau JavaScript. Dacă vrei să înveți programare C ar fi cel cu care trebuie început. Dacă prinzi bazele C, îți va fi foarte ușor să faci trecerea la un limbaj mai avansat.
C este folosit la crearea limbajelor de programare.
2. JAVA
Locul întâi era pentru JAVA, dar pentru că el a fost creat cu ajutorul lui C, nu mi s-a părut corect să îi acord această distincție.
Locul întâi era pentru JAVA, dar pentru că el a fost creat cu ajutorul lui C, nu mi s-a părut corect să îi acord această distincție.
JAVA este un limbaj orientat pe obiecte, fiind creat în anii '90 de Sun Microsystems. Este cel mai căutat la ora actuală pentru că este utilizat pentru dezvoltarea conținutului web, aplicațiilor mobile sau a diferitelor programe. Este baza pentru sistemul de operare Android.
Spre deosebire de C, care are o variantă pentru fiecare sistem de operare, un program scris în JAVA pe Mac OS X poate funcționa foarte bine și pe Windows.
JAVA este predat în universități la orele de știința calculatoarelor. La noi încă se mai utilizează C.
3. C++
Reprezintă un update al limbajului C, fiind dezvoltat în anul 1979. Este un limbaj multi-paradigmă (adică implementează mai multe stiluri de construire a elementelor și structurilor) printre care și cel orientat pe obiecte, mult mai util în cadrul proiectelor mai mari.
Reprezintă un update al limbajului C, fiind dezvoltat în anul 1979. Este un limbaj multi-paradigmă (adică implementează mai multe stiluri de construire a elementelor și structurilor) printre care și cel orientat pe obiecte, mult mai util în cadrul proiectelor mai mari.
Deși este destul de vechi (atunci când vorbim de tehnologie), C++ stă la baza unor programe extem de utilizate, cum ar fi Firefox, Winamp sau Adobe.
4. PHP
Hypertext Processor este un limbaj de scripting (care conține bucăți mici de cod ce automatizează anumite procese, adică nu trebuie să dea utilizatorul comandă) dezvoltat în anul 1996. O dată cu versiunea 5 a trecut la paradigma orientare pe obiecte. Funcționează pe partea de server și e utilizat în crearea de site-uri dinamice. PHP poate fi inclus în codul HTML al unei pagini, nefiind nevoie de fișiere externe care să conțină comenzile.
Există o luptă între programatorii de JAVA și cei de PHP pe partea de aplicații web. PHP este mai rapid, JAVA este mai stabil. Unul se învață mai ușor, altul necesită cunoștințe de specialitate.
5. C#
C# este un limbaj multi-paradigmă dezvoltat de Microsoft ce face parte din proiectul NET. Framework . Combină elemente din C și C++ și este utilizat pentru dezvoltatea de programe ce rulează pe platformele Microsoft. Este foarte similar cu JAVA atât ca mod de programare, cât și ca sintaxă.
C# este un limbaj multi-paradigmă dezvoltat de Microsoft ce face parte din proiectul NET. Framework . Combină elemente din C și C++ și este utilizat pentru dezvoltatea de programe ce rulează pe platformele Microsoft. Este foarte similar cu JAVA atât ca mod de programare, cât și ca sintaxă.
6. Python
Este un limbaj de nivel înalt, multi-paradigmă care rulează pe partea de server. A fost creat pe la sfârșitul anilor 1980. Numele nu îi vine de la șarpele cel mare, ci de la un grup de comedie numit Monty Python.
Este un limbaj de nivel înalt, multi-paradigmă care rulează pe partea de server. A fost creat pe la sfârșitul anilor 1980. Numele nu îi vine de la șarpele cel mare, ci de la un grup de comedie numit Monty Python.
Python se remarcă prin eleganța codului și prin ușurința de interpretare. Este foarte indicat începătorilor în programare. Pentru a defini un concept sunt utilizate mai puține linii de cod decât în alte limbaje de programare.
Python este utilizat de Google, Ubuntu sau NASA.
Python este utilizat de Google, Ubuntu sau NASA.
Până la urmă, indiferent de programul pe care îl cunoașteți sau aveți în plan să îl învățați, nu prea contează cât de popular este. Se va găsi de lucru dacă sunteți profesionist în ceea ce faceți.
Cursurile programare c++, cursul c, cursul programare PHP, cursuri javascript, curs de programare web Java sunt doar unele dintre cursurile pe care le puteți frecventa în cadrul LINK Academy.
A
- A# .NET
- A-0 System
- A+
- A++
- ABC
- ABC ALGOL
- ABP
- ABSS
- ABST
- ACC
- Accent
- Ace DASL (Distributed Application Specification Language)
- AC2
- ACT-III
- Action!
- ActionScript
- Actor
- Ada
- Adenine
- Agda
- Agilent VEE
- Agora
- AIMMS
- Aldor
- Alef
- ALF
- ALGOL 58
- ALGOL 60
- ALGOL 68
- ALGOL W
- Alice
- Alma-0
- AmbientTalk
- Amiga E
- AMOS
- AMPL
- AngelScript
- Apex
- APL
- App Inventor for Android's visual block language
- AppleScript
- APT
- Arc
- ARexx
- Argus
- Assembly language
- ATS
- Ate PX
- AutoHotkey
- Autooder
- Autt
- AutoLISP / Visual LISP
- Averest
- AWK
- Axum
- Active Server Pages
B[edit]
C[edit]
- C
- C-- (C minus minus)
- C++ (C plus plus) – ISO/IEC 14882
- C*
- C# – ISO/IEC 23270
- C/AL
- Caché ObjectScript
- C Shell (csh)
- Caml
- Cayenne
- CDuce
- Cecil
- Cesil
- Céu
- Ceylon
- CFEngine
- Cg
- Ch
- Chapel
- Charity
- Charm
- CHILL
- CHIP-8
- chomski
- ChucK
- Cilk
- Citrine
- CL (IBM)
- Claire
- Clarion
- Clean
- Clipper
- CLIPS
- CLIST
- Clojure
- CLU
- CMS-2
- COBOL – ISO/IEC 1989
- CobolScript – COBOL Scripting language
- Cobra
- CoffeeScript
- ColdFusion
- COMAL
- Combined Programming Language (CPL)
- COMIT
- Common Intermediate Language (CIL)
- Common Lisp (also known as CL)
- COMPASS
- Component Pascal
- Constraint Handling Rules (CHR)
- COMTRAN
- Cool
- Coq
- Coral 66
- CorVision
- COWSEL
- CPL
- Cryptol
- Crystal
- Csound
- CSP
- Cuneiform
- Curl
- Curry
- Cybil
- Cyclone
- Cython
D[edit]
E[edit]
- E
- Ease
- Easy PL/I
- EASYTRIEVE PLUS
- eC
- ECMAScript
- Edinburgh IMP
- EGL
- Eiffel
- ELAN
- Elixir
- Elm
- Emacs Lisp
- Emerald
- Epigram
- EPL (Easy Programming Language)
- EPL (Eltron Programming Language)
- Erlang
- es
- Escher
- ESPOL
- Esterel
- Etoys
- Euclid
- Euler
- Euphoria
- EusLisp Robot Programming Language
- CMS EXEC (EXEC)
- EXEC 2
- Executable UML
- Ezhil
F[edit]
G[edit]
H[edit]
I[edit]
J[edit]
K[edit]
L[edit]
M[edit]
- M (alternative name for the MUMPS programming language)
- M2001
- M4
- M#
- Machine code
- MAD (Michigan Algorithm Decoder)
- MAD/I
- Magik
- Magma
- Maude system
- Máni
- Maple
- MAPPER (now part of BIS)
- MARK-IV (now VISION:BUILDER)
- Mary
- MASM Microsoft Assembly x86
- MATH-MATIC
- Mathematica
- MATLAB
- Maxima (see also Macsyma)
- Max (Max Msp – Graphical Programming Environment)
- MaxScript internal language 3D Studio Max
- Maya (MEL)
- MDL
- Mercury
- Mesa
- Metafont
- MetaQuotes Language (MQL4/MQL5)
- MHEG-5 (Interactive TV programming language)
- Microcode
- MicroScript
- MIIS
- Milk (programming language)
- MIMIC
- Mirah
- Miranda
- MIVA Script
- ML
- Model 204
- Modelica
- Modula
- Modula-2
- Modula-3
- Mohol
- MOO
- Mortran
- Mouse
- MPD
- Mathcad
- MSIL – deprecated name for CIL
- MSL
- MUMPS
- MuPAD
- Mutan
- Mystic Programming Language (MPL)
N[edit]
O[edit]
P[edit]
- P
- P4
- P′′
- ParaSail (programming language)
- PARI/GP
- Pascal – ISO 7185
- Pascal Script
- PCASTL
- PCF
- PEARL
- PeopleCode
- Perl
- PDL
- Perl 6
- Pharo
- PHP
- Pico
- Picolisp
- Pict
- Pig (programming tool)
- Pike
- PIKT
- PILOT
- Pipelines
- Pizza
- PL-11
- PL/0
- PL/B
- PL/C
- PL/I – ISO 6160
- PL/M
- PL/P
- PL/SQL
- PL360
- PLANC
- Plankalkül
- Planner
- PLEX
- PLEXIL
- Plus
- POP-11
- POP-2
- PostScript
- PortablE
- POV-Ray SDL
- Powerhouse
- PowerBuilder – 4GL GUI application generator from Sybase
- PowerShell
- PPL
- Processing
- Processing.js
- Prograph
- PROIV
- Prolog
- PROMAL
- Promela
- PROSE modeling language
- PROTEL
- ProvideX
- Pro*C
- Pure
- Pure Data
- Python
Q[edit]
R[edit]
S[edit]
- S
- S2
- S3
- S-Lang
- S-PLUS
- SA-C
- SabreTalk
- SAIL
- SALSA
- SAM76
- SAS
- SASL
- Sather
- Sawzall
- Scala
- Scheme
- Scilab
- Script.NET
- Sed
- Seed7
- Self
- SenseTalk
- SequenceL
- Serpent
- SETL
- SIMPOL
- SIGNAL
- SiMPLE
- SIMSCRIPT
- Simula
- Simulink
- Singularity
- SISAL
- SLIP
- SMALL
- Smalltalk
- SML
- Strongtalk
- Snap!
- SNOBOL (SPITBOL)
- Snowball
- SOL
- Solidity
- SOPHAEROS
- SPARK
- Speakeasy
- Speedcode
- SPIN
- SP/k
- SPS
- SQL
- SQR
- Squeak
- Squirrel
- SR
- S/SL
- Starlogo
- Strand
- Stata
- Stateflow
- Subtext
- SBL
- SuperCollider
- SuperTalk
- Swift (Apple programming language)
- Swift (parallel scripting language)
- SYMPL
- SystemVerilog
No comments:
Post a Comment